desecretaresse.nl: Gebruikers lezen voorwaarden niet
Lees voor het aanmelden de voorwaarden.

Gebruikers lezen voorwaarden niet

Waarschijnlijk accepteert u ook klakkeloos de zoveelste verandering van de algemene voorwaarden van uw telecomprovider, smartphone-fabrikant of social mediaplatform. Begrijpelijk, want het valt niet mee om elke keer weer die ellenlange tekst door te lezen. Toch is het erg onverstandig om het niet te doen.

Vinkt u ook elke keer gedachteloos ‘akkoord’ aan als u bij afname van een product of dienst de algemene of gebruiksvoorwaarden te zien krijgt? Dat is niet zo raar, u heeft wel wat beters te doen dan talloze pagina’s met droge kost te lezen. Hier schuilt wel een risico in, want u kunt zomaar toestemming geven om uw dierbaarste bezit af te staan. Een Engels instituut dat onderzoek doet naar cyberveiligheid speelde onlangs op een ludieke manier in op deze gemakzucht. Voorbijgangers kregen gratis WiFi, maar moesten een clausule ondertekenen. Dat deden sommigen zonder morren. Heel vreemd, want door de voorwaarden te accepteren bleken zij akkoord te gaan met het afstaan van hun kind(eren).

Gebruiksvoorwaarden lezen kost 76 dagen
De conclusie van het onderzoek: consumenten lezen voorwaarden en privacyregels gewoonweg niet en geven daarmee klakkeloos allerlei gegevens over zichzelf prijs. Een deel van het probleem zit in de lengte en complexiteit van de teksten. Als u alle gebruiksvoorwaarden en privacyregels zou doorlezen van de websites die u jaarlijks bezoekt, zou dat 76 werkdagen kosten. Dat blijkt uit Amerikaans onderzoek. Drastisch snoeien in zo’n tekst is ook niet altijd de oplossing. Google werd onlangs nog op de vingers getikt omdat de privacyregels kort, maar ook onduidelijk waren. En inkorten heeft weinig zin als u toch niet de moeite neemt om te lezen… Bron: Rendement

Eerder geplaatste artikelen

Straks ook zorgverlof voor schoonfamilie?
Als het wetsvoorstel Modernisering regelingen voor verlof en arbeidstijden in werking treedt, hebben werknemers ook recht op zorgverlof voor neven of nichten en schoonfamilie. De werknemer moet dan we...
Lees meer...
Helder taalgebruik: geen stip aan de horizon
Zit u net lekker te notuleren, komt een van de deelnemers met woorden als ‘houtskoolschets’ en ‘stip aan de horizon’ op de proppen. Nu weet u heus wel hoe u dit moet schrijven,...
Lees meer...
Smartphone leidt deelnemers vergadering af
Nu iedereen een smartphone heeft, dringt zich steeds vaker de vraag op of dit apparaat wel altijd binnen handbereik moet zijn. In vergaderingen is het storend als deelnemers ondertussen met hun telefo...
Lees meer...